Tiden ?

För dig som är intresserad av Frimurareorden men inte medlem ännu..

Tiden ?

Inläggav Ande » 28 februari 2010, 15:41

Hallå.

Snart är man med i gemenskapen men har en lite undran ang tiden som läggs ner.

1: Hur långa kvällar blir det ungefär ( skiljer sig säkert ). 23.00 24.00 eller ? Jag jobbar natt och det vore bra att veta om man ska komma senare eller om man hinner i tid till jobbet.

2: Hur mycket tid läggs ner ungefär på egna studier och annat. ( åxå här misstänker jag att det skiljer sig och är upp till var och en ) men i genomsnitt hur mycket tid är brukligt att lägga ner?
Användarvisningsbild
Ande
Flitig Broder

Grad: II
Loge: S:t johanneslogen Södermanland

Re: Tiden ?

Inläggav Juggernaut » 28 februari 2010, 16:17

I Astraea brukar vi sätta oss till bords vid ungefär 20:30-20:45 efter en I:a. Då har vi plockat bort allt ur logelokalen (eftersom vi delar den), så lite tidigare än så kan det nog bli på andra orter. Hur länge vi sitter till bords brukar väl variera lite, men äta i lugn och ro och ta en kaffe och prata lite med bröderna tar ju ändå en liten stund, men vid 22:00 brukar jag bege mig hemåt.

Hur mycket tid som läggs ner på studier är nog väldigt olika, och eftersom det är fritt att välja nivå av engagemang så är det OK. Någon övre gräns tror jag inte finns då mängden gradbunden litteratur kan vara tämligen stor, och även om det inte är ett krav så rekommenderar jag att i alla fall lägga ned någon stund på böcker och studieaftnar.
Moderator

S:T Johannes logen Astræa, Borås
ACM Brf. Den Gyllene Lågan, Borås
S:T Andreas logen De 3 Förenade Kronor, GBG
Användarvisningsbild
Juggernaut
Inläggs Mästare

Grad: VI
Loge: Astræa, De Tre Förenade Kronor, Brf DGL

Inläggav Ande » 28 februari 2010, 17:24

Tack för ett snabbt svar :D
Om nu alla håller den tiden så ska det gå vägen annars får man komma senare :P Man vill ju inte missa någonting iaf inte i början av min resa. Nu har jag bara 10 dagar kvar til reception :shock: lika bra att höra sig för . Jag glömde fråga sådana "oviktiga" frågor senast jag pratade med mina faddrar.
Användarvisningsbild
Ande
Flitig Broder

Inläggav Juggernaut » 28 februari 2010, 17:34

Alltid lika trevligt att vara till hjälp.
Ursäkta en nyfiken, men var recipierar du?
Moderator

Användarvisningsbild
Juggernaut
Inläggs Mästare

Inläggav Snaps » 28 februari 2010, 18:54

Ande skrev:Tack för ett snabbt svar :D Om nu alla håller den tiden så ska det gå vägen annars får man komma senare :P /.../ Nu har jag bara 10 dagar kvar til reception :shock: lika bra att höra sig för. /.../

Detdär med tider, kanske jag inte borde berätta detta, men med tanke på arbetet gör jag det i alla fall och då utgående från principerna vi följer på denna sidan om Bottenviken.
Har man arbetsförhinder, så kan man få gå hem utan att delta i brödramåltiden och jag har också fått försvinna (mellan talen) i slutet av brödramåltiden för att hinna med en tidigare färja. Detta är absolut ingenting att rekommendera och jag undviker detta i det längsta nu, sedan jag är pensionerad, men arbetet måste man ju sköta. Kolla med Din CM, vad han säger, sedan när Du får målet tillbaka någongång, mot slutet av månaden, kanske, eventuellt, hoppeligen :? :? :shock:
Snaps :oops:
VIII SCF
Användarvisningsbild
Snaps
Inläggs Mästare

Grad: VIII
Loge: SCF

Inläggav Ande » 28 februari 2010, 22:31

Juggernaut skrev:Alltid lika trevligt att vara till hjälp.
Ursäkta en nyfiken, men var recipierar du?

I Eskilstuna 10 mars
Användarvisningsbild
Ande
Flitig Broder

Inläggav cga » 1 mars 2010, 09:26

Jag tycker att frimureriet är sympatiskt på så vis att det är man själv som bestämmer hur mycket man vill engagera sig och hur ofta man vill gå på loge. Om man har mycket med familj och jobb en tid, så trappar man ner antalet besök i logen. När det är lugnare så kan man passa på att gå lite oftare. Man måste inte bli tjänsteman, även om det är fantastiskt roligt. Ibland - även om det inte är att rekommendera som någon typ av standard eller vana - så hoppar man över måltiden, och smiter hem direkt efter logens slut. Det är bara man själv som bestämmer. Frimureriet får inte bli ett hinder eller en börda, då är det bättre att ta en paus och återkomma när det fungerar bättre.

/cga
Moderator
Inläggs Mästare

Loge: De tre Förenade Kronor

Inläggav magistertony » 1 mars 2010, 16:12

Instämmer tillfullo - möjligen med tillägget att logebesök när man egentligen inte har tid ofta ger mer än de besök man har ordentligt med tid för...
VII:e graden VPL

AASTB St Andreaslogen Pilgrimen
Användarvisningsbild
magistertony
Inläggs Mästare

Grad: VII
Loge: VPL

Inläggav cga » 1 mars 2010, 17:03

magistertony skrev:Instämmer tillfullo - möjligen med tillägget att logebesök när man egentligen inte har tid ofta ger mer än de besök man har ordentligt med tid för...

Så sant, så sant! Det är när det är som kärvast, som det närmast meditativa i att gå på loge, och brödernas samvaro är som värdefullast.

/cga
Moderator
Inläggs Mästare

Loge: De tre Förenade Kronor

Inläggav emoll11 » 1 mars 2010, 17:04

magistertony skrev:Instämmer tillfullo - möjligen med tillägget att logebesök när man egentligen inte har tid ofta ger mer än de besök man har ordentligt med tid för...

Det är just detta som är så svårt att förklara när man vet att någon skulle passa utmärkt som frimurare. Hur kan man få någon att förstå; att om man avsätter tid och går på loge så får man i slutändan mer tid därför att man får möjlighet att släppa allt annat och bygga upp energi till vardagen.
X VPL
Användarvisningsbild
emoll11
Inläggs Mästare

Grad: X
Loge: VPL

Inläggav Juggernaut » 1 mars 2010, 17:48

När man inte har tid över till något alls utan varje kväll är fullbokad, då tar man tid för en loge.
Därför vore det bra med loger på sommaren också, efter fyra veckors semester måste man ju tillbaka till jobbet och vila up sig lite, men hade man haft en loge att gå till så hade man klarat det bättre.
Moderator

Användarvisningsbild
Juggernaut
Inläggs Mästare

Återgå till Nyfiken på....